Jumat, 22 Mei 2015

Ajaib, Paku Menembusi Mata Nyaris Tembus Otak Tapi Tidak Buta.



Seorang tukang kebun berusia 27 tahun di Boston, United Kingdom dua tahun lalu mengalami kemalangan kerja yang mengerikan. Sebuah paku tanpa sengaja menancap matanya nyaris menembusi otaknya.


 Lelaki yang tidak disebutkan namanya itu terus dikejarkan ke hospital berdekatan. Dari hasil imbasan CT-Scan, paku itu hanya kira-kira 3 inci dari lelaki itu. Ajaibnya, meskipun terluka seperti itu, paku itu tidak membahayakan matanya. 

Bahkan, lapan bulan kemudian penglihatannya kembali normal. Menurut ahli saraf yang menangani lelaki itu, Dr. Wael Asaad, paku yang tertancap di mata lelaki itu adalah paku besar yang biasa diketuk dengan penukul.

 "Hujung (tajam) dari paku itu seperti jari di empangan. Kami takut jika paku itu ditarik, akan terjadi pendarahan," jelasnya, dipetik dari Mirror. Beruntung, pembedahan berjalan lancar dan diberi suntikan anti-biotik pencegah tetanus.

 Laporan pemebedahan mendebarkan itu diterbitkan di New England Journal of Medicine. Meskipun kini telah pulih, namun doktor menyarankan lelaki itu untuk selalu memakai alat perlindungan mata ketika kembali bekerja.

0 komentar:

Poskan Komentar

Blog Archive