Kamis, 23 April 2015

Baldwin Street, Jalan Dengan Cerun Paling Tajam di Dunia.


 Sebuah jalan di Bandar Dunedin, di bahagian selatan New Zealand dinobatkan sebagai jalan paling condong di dunia. Jalan yang bernama Baldwin itu bahkan membuat rumah-rumah yang ada di kiri-kanannya juga dibina condong.

Baldwin Street punyai  350 meter
panjang. Jalan ini bermula dengan cerun sederhana dan kemudian naik tajam mencapai cerun maksimum 1: 2,86 atau 19 darjah. Dengan kata lain, jalan naik sebanyak 1 meter untuk setiap 2,86 meter mendatar.

Jalan ini sangat curam sehingga permukaannya perlu dibentangkan dengan konkrit bukan tar. Ini kerana dikhuatiri tar akan menurun ketika hari  sangat panas.




Baldwin Street terletak di pinggir perumahan North East Valley, terletak dari timur di Lembah Lindsay Creek ke atas sisi Signal Hill menuju Opoho. Jalan itu meningkat kira-kira 70 meter sepanjang panjangnya sehingga cerun rata-ratanya lebih dari 1: 5. Bahagian bawahnya saja sudah cukup curam.

Kekasaran yang luar biasa dari jalan ini adalah hasil daripada perancangan yang teruk dari pereka berasal dari London yang tidak tahu topografi bandar. Jalan ini telah dibentangkan dalam corak grid tanpa pertimbangan medan. Hal ini mengakibatkan pelbagai jalan-jalan mendarat tepat di bukit-bukit yang sangat curam.


0 komentar:

Posting Komentar

Blog Archive