Senin, 20 Juli 2015

Seram! Misteri Kemunculan Hantu Kum Kum Di Malaysia

Jika anda perasan, Astro Ria pernah menayangkan drama Hantu Kum Kum suatu ketika dahulu. Walaubagaimanapun hantu Kum Kum tidaklah sepopular nama-nama hantu yang lain seperti pocong, langsuir dan sebagainya. Dalam drama Geng Surau turut ada menyebut tentang hantu Kum-Kum ini. Baiklah pada artikel kali ini, Kisahbest.my berkongsi tentang bagaimana kemunculan sebenar Hantu Kum-Kum di Malaysia ini.

Sekadar gambar hiasan
Sekitar 1983 hingga 1984, Malaysia pernah digemparkan dengan kemunculan Hantu Kum Kum. Hantu ini dikatakan jelmaan seorang wanita yang mengamalkan ilmu hitam untuk kekal cantik selama-lamanya. Konon ceritanya dia tidak berjaya menyempurnakan syarat ilmu hitam yang menghendaki dia membunuh 99 wanita cantik yang muda dalam masa 3 bulan. Kemunculan Hantu Kum Kum ini telah menjadi bualan segenap lapisan masyarakat, sehinggakan gambar lakarannya pernah disiarkan oleh sebuah akhbar utama.
Kononnya lagi oleh kerana hanya 10 orang sahaja baki mangsa diperlukan, dia diberi peluang untuk menyempurnakan syarat ajarannya tetapi dia hanya boleh muncul dalam sifat seorang perempuan bertelekung dan cuma nampak mata. Juga dia hanya boleh keluar di waktu siang.
Kononnya juga, kalau dia memberi salam, bunyinya ialah ” Asalamualaikum .. kum .. kum “. Jika sesiapa menjawab dan membuka pintu rumah maka dia akan melunaskan hajatnya.
Maka ramailah yang jadi takut nak menjawab salam apabila tetamu datang .. tetapi tak sedikit juga tetamu yang mengusik tuan rumah dengan memberi salam yang ‘meresahkan’ itu.
Tentang kemunculan Hantu Kum Kum itu, nampaknya ada beberapa perbezaan di kalangan para pengulas. Justeru itu saya telah cuba mencari maklumat tambahan dan saya kira telah menemui fakta yang lebih sahih. Sebagai rumusan ke atas teori tentang kemunculan Hantu Kum Kum itu, di sini saya paparkan info yang dipetik dari wikipedia :
Asal hantu kum-kum dikatakan bermula dengan seorang wanita yang mengamalkan ilmu mencantikkan muka. Tetapi salah satu pantangnya merupakan dia tidak boleh melihat cermin selama 10 hari / sesetengah cerita menyatakan sebulan.
Semenjak hari itu semua orang memuji-muji kejelitaan wanita itu dan menyebabkan dia tidak sabar dan melihat wajahnya di cermin pada hari terakhir. Akibatnya mukanya menjadi buruk, dan setelah dia menemui kembali gurunya, dia diberitahu bahawa mukanya hanya akan kembali cantik setelah dia menyapu mukanya dengan darah XX perawan.
Matlamat hantu kum-kum dikatakan memulihkan wajah penuntutnya yang terlanggar pantang.
Disebabkan itu wanita itu merayau-rayau mengetuk pintu rumah bagi mencari mangsa sambil menyatakan “Kum-Kum” sambil mengenakan jibab.
Hantu kum-kum merupakan cerita hantu moden yang mula berkeliaran sekitar 1970-an ketika kebangkitan kesedaran semula Islam dikalangan orang-orang Melayu. Ketika itu, para pemudi mula mengenakan hijab dan perkara ini tidak disenangi oleh kumpulan yang mengenakan skirt mini. Dengan itu hantu kum-kum dicipta sebagai sindiran kepada kumpulan yang memegang kepada ajaran Islam ketika itu.
Begitulah halnya dengan Hantu Kum Kum. Sangat berbeza intipati berbanding langsuir atau puntianak. Kemunculannya adalah dalam bentuk simbolik untuk menggambarkan pendirian sebahagian dari kelompok masyarakat. ‘Kehadiran’ Hantu Kum Kum pada zaman kecil saya dulu apa pun akan tetap menjadi nostalgia, apabila mengingati aksi-aksi sakat menyakat serta ketakutan yang tak pasal-pasal timbul di kalangan budak2,  dan kini ia jadi senyuman bila dikenang.
Sumber : Tengku Nizam  Via Kisahbest

Sakit dan Ramadan

 



Luka akibat hakisan asid perut penyebab kepada ulser perut. - Gambar hiasan
Menurut Pakar Perunding Gastroenterologi dan Perubatan Dalaman, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Madya Dr. Raja Affendi Raja Ali, selaku pesakit, golongan ini haruslah bijak menimbang tara antara kewajipan berpuasa dan kewajipan menjaga kesihatan.
Jelasnya, bagi membantu pesakit membuat keputusan, satu langkah yang boleh diambil adalah mendapatkan khidmat nasihat doktor sebelum bermulanya bulan Ramadan.
Menurut Dr. Raja Affendi, gastrik dan ulser perut adalah dua penyakit yang berbeza. Gastrik atau istilah perubatannya bermaksud perut dan gastritis merupakan keradangan pada dinding perut manakala ulser pula adalah luka akibat hakisan asid perut.
"Kedua-duanya boleh terjadi akibat jangkitan bakteria helicobacter pylori yang memerlukan penggunaan ubat penahan sakit tertentu (seperti ibuprofen, naproxen, aspirin dan lain-lain), pengambilan steroid yang berlebihan serta merokok.
"Lazimnya, kedua-dua penyakit ini boleh menyebabkan perasaan sebu (dyspepsia) di hulu hati.
"Individu berkenaan boleh didiagnos melalui endoskopi serta pengesanan jangkitan helicobacter pylori menggunakan sampel biopsi yang diambil pada dinding perut," kata Dr. Raja Affendi.
Pengesanan jangkitan helicobacter pylori kata Dr. Raja Affendi, boleh juga dibuat melalui ujian darah, najis dan perhembusan nafas (urea breath test).


Berbuka puasa dengan mengambil makanan dalam kuantiti yang sedikit tetapi berkala. - Gambar hiasan
Katanya, seandainya pesakit mampu berpuasa, langkah paling asas yang boleh diambil bagi mengurangkan komplikasi gastritis dan ulser adalah mengawal tabiat pemakanan sepanjang bulan Ramadan.
" Rasulullah SAW menyarankan kita untuk melewatkan waktu bersahur dan mengawal pemakanan waktu berbuka puasa,
"Seterusnya, elakkan daripada terus tidur selepas bersahur kerana ia boleh menyumbang kepada refluks asid," katanya.
Ujar Dr. Raja Affendi, semasa berbuka puasa pula, pengambilan makanan secara berlebihan berisiko mendatangkan rasa sebu (dyspepsia) di hulu hati dan refluks asid yang boleh mendatangkan rasa masam di tekak serta mulut.
Oleh itu katanya, bersederhana dalam berbuka puasa dengan mengambil makanan dalam kuantiti yang sedikit tetapi berkala.
"Misalnya berbuka puasa dahulu dengan buah kurma dan sedikit kuih sebelum solat Maghrib diikuti hidangan utama yang seimbang sebelum solat Tarawih.
"Seeloknya kita berhenti makan tiga hingga empat jam sebelum tidur bagi merehatkan saluran pencernaan, jadi cubalah meminimakan tabiat makan ketika moreh selepas Tarawih," katanya.
Dr. Raja Affendi memberitahu, makanan yang terlalu pedas, berempah dan berasid seperti air berkarbonat boleh menyebabkan keradangan pada dinding perut manakala minuman berkafein pula seperti kopi menyahhidratkan air melalui saluran kencing.
Sehubungan dengan itu katanya, pengambilan makanan sebegini haruslah dikurangkan. Alternatif terbaik adalah dengan memakan makanan yang mempunyai kesemua nutrien yang diperlukan badan di samping banyak meminum air masak secara berkala.
Jelasnya, pada umumnya, terdapat beberapa jenis ubat untuk mengawal gastritis dan ulser perut.
Namun nasihatnya, doktor diperlukan sebelum mendapatkan ubat-ubat ini di farmasi kerana dosnya mungkin berbeza mengikut individu.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20130709/kn_01/Sakit-dan-Ramadan#ixzz2ZNs9g3rq
© Utusan Melayu (M) Bhd

Kamis, 02 Juli 2015

Unik, Hot Dog Ikan Masin Makanan Paling Popular di Jepun.


Siapa kata ikan masin hanya menjadi makanan rakyat kelas bawah orang Malaysia? Faktanya, ikan masin adalah bahan makanan yang digunakan banyak warga dunia dalam pelbagai sajian. Khusus yang satu ini, anda pasti terkejut kerana mendapati hot dog berisi ikan masin.



Mungkin inilah salah satu masakan unik dari Jepun, Hot Dog Ikan Masin atau nama asalnya Shioyaki Doggu. Shioyaki ertinya adalah garam-panggang, salah satu cara pemprosesan ikan yang cukup terkenal di Jepun. Ikan akan digarami dan dibakar atau diasapi hingga menjadi ikan masin yang awet secara semulajadi, disiarkan oleh rocketnews24.com.



 Menu ini boleh didapatkan di salah satu gerai makanan Kyoto Akuarium, tempatnya di Harvest Cafe yang ada di pintu keluar aquarium. Seorang wartawan cuba menikmati menu yang luar biasa ini. Ikan masin yang digunakan adalah ikan masin utuh, walaupun anda boleh melihat gigi ikan masih terlekat di sana.


Unik, Tugu Peringatan Ini Diperbuat Dari Basikal Terpakai.



The Cyclisk, sebuah tugu besar yang terletak di Santa Rosa, California menjadi pusat perhatian dunia kerana keunikannya.

Tugu yang bentuknya merupakan replika dari Washington Monument ini mempunyai tinggi hampir 20 meter, dan keunikannya adalah kerana monumen ini diperbuat daripada basikal-basikal yang dirangkai dengan jumlah keseluruhan sebanyak 340 basikal.

Tugu raksasa yang unik ini dibuat oleh seniman Mark Grieve dan Illana Spector pada tahun 2010. Setelah mengemukakan cadangan untuk pembuatan tugu dari basikal ini kepada Santa Rosa 's Design Review Board, akhirnya proposal mereka disambut dengan baik dan pengumpulan basikal-basikal pun mula dilakukan.

Keseluruhan tugu ini dibuat dari bahagian-bahagian basikal yang sudah tidak terpakai, yang dikumpulkan dari komuniti berbasikal dan tempat-tempat barang terpakai.

Setelah dikumpulkan kemudian basikal-basikal tersebut dilepaskan rangkaiannya, dibersihkan, baru kemudian dua seniman hebat tersebut mula memulakan projek mereka ini.






Jom saksikan video berikut ini:

TerBukti, Diet Puasa Boleh Panjangkan Umur dan Cegah Kanser.



Bagi umat islam, tujuan utama menjalankan puasa Ramadan adalah untuk beribadah. Namun ternyata manfaat puasa untuk kesihatan ternyata banyak sekali, salah satunya adalah menurunkan berat badan. Puasa Ramadan sendiri dijalankan secara berterusan setiap hari selama sebulan .

Seperti dikutip dari washingtonpost.com, puasa sendiri telah diakui secara berkesan boleh menurunkan berat badan, meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan meningkatkan fungsi otak. Namun doktor juga tidak begitu saja mengesyorkan diet dengan cara puasa seperti ini jika kesihatan anda tidak benar-benar bersedia melakukan puasa.

Selain puasa , anda juga boleh meningkatkan kesihatan dengan cara melaksanakan puasa selama 5 hari berturut-turut setiap sebulan sekali. Ini bukan hanya jadi cara diet menurunkan berat badan yang berkesan, tetapi sekaligus menjadi cara detoksifikasi tubuh secara semulajadi.

Sebuah kajian pun menunjukkan bahawa peserta yang  berpuasa selama tiga bulan berturut turut selama 5 hari bagi setiap bulan ternyata mampu mengurangkan faktor risiko masalah kesihatan seperti penuaan, kanser, diabetes, dan penyakit kardiovaskular. Diet puasa 5 hari ini pun boleh membantu menurunkan nafsu makan berlebih, orang akan lebih mampu mengawal keinginan makan dan tidak mudah lapar.

Seorang saintis bahkan menjelaskan dalam kajian beliau bahawa menjalani puasa boleh memanjangkan umur dan membersihkan sel-sel tubuh yang rosak dan menjana semula sel-sel baru lebih baik daripada tidak puasa.


Unik, Roti Ditabur Emas Paling Mahal di Dunia.


Tepung gandum, yis dan air adalah tiga bahan utama yang digunakan untuk membuat roti. Namun, dengan menambah serbuk emas yang boleh dimakan, ternyata roti yang dibuat mampu menarik perhatian  orang kaya di seluruh dunia.



Seperti dikutip dari dailymail.co.uk, sebuah kedai roti Pan Pina di Algatocin, Sepanyol, baru saja membuat inovasi. Sebabnya, kedai roti tersebut membuat roti mewah yang bahagian atasnya ditaburi oleh emas.

Pemilik Pan Pina, Juan Manuel Moreno, mengatakan bahawa ideanya ini terinspirasi setelah melihat kopi termahal di dunia yang dijual di wilayah tersebut. Hingga ia pun memutuskan untuk membuat roti yang ditabur serpihan emas dan boleh dimakan.



"Emas itu sendiri tidak mempunyai rasa yang sebenar. Itu hanya menambah kilauan dari roti," ucap lelaki berusia 41 tahun tersebut. "Ini dibuat dari bahan-bahan semulajdi dan segar. Orang percaya bahawa sejumlah kecil emas baik untuk pencernaan."



 Sementara itu, harga yang diberikan juga tidak main-main. Roti bertabur emas ini dijual US $ 150  per 400 gram. Roti Gold Leaf atau roti bertabur emas merupakan roti termahal yang pernah dibuat oleh keluarga Juan.


 Menariknya, peminat roti bertabur emas ini terbilang cukup banyak. Populariti Gold Leaf meroket di rantau Costa del Sol, Rusia, dan juga di negara-negara Timur Tengah.

"Kami mempunyai banyak pengunjung kaya dari Rusia dan China. Mereka selalu mencari sesuatu yang baru untuk menunjukkan betapa kaya mereka," jelas Juan.



Unik, Bentuk Buah Strawberry Ini Seakan Seperti Ayam.


Berkata mengenai buah-buahan yang segar , sesiapa tentu percaya bahawa buah strawberry menjadi salah satu buah yang segar  tersebut. Warnanya yang merah dan sangat cantik serta rasa buahnya yang unik, tidak hairanlah jika buah strawberry menjadi salah satu buah yang paling digemari dan banyak dicari.




Tapi, bagaimana jadinya jika buah strawberry mempunyai bentuk yang luar biasa atau boleh dikatakan bentuk yang unik? Dikutip dari laman dailymail.co.uk, seorang petani buah bernama Ruben mencari satu buah strawberi yang mempunyai bentuk seperti ayam di tanah pertanian miliknya di Grove Farm, Bonnyringg, dekat Edinburgh, Scotland.

Ruben dan keluarganya mengatakan bahawa mereka mencari buah dengan bentuk unik tersebut secara tidak sengaja. Mereka mendedahkan bahawa awalnya, mereka melihat buah strawberi yang kelihatan seperti mempunyai separuh.




Setelah beberapa daun yang menutup buah strawberry unik tersebut di buka, masa itulah mereka melihat buah strawberi yang berbentuk unik seperti seekor ayam. Mereka pun mengambil gambar buah unik tersebut dan mengunploadnya ke laman facebook peribadi mereka. Sejak di upload inilah, buah strawberry ini menjadi terkenal dan banyak netizen yang mengulas mengenai penemuan unik tersebut.

Salah seorang netizen berkata "Mari, kita potong saja lehernya, tenang saja ia tidak akan kesakitan". Ada pula netizen yang mengatakan "Buah yang unik dan berbentuk sangat aneh. Tapi saya gembira dapat melihatnya. Saya punya ayam, tapi saya tidak mempunyai ayam yang berasal dari buah strawberry."


Rabu, 01 Juli 2015

Pasti Hidung Korang Berdarah Jika Lihat Mekanik Motor Paling Cantik Ini.


Wanita cantik yang bekerja sebagai pekerja 'kasar' seperti pemandu bas mini atau mekanik rupanya tidak hanya ada di sinetron atau FTV. Foto-foto yang memperlihatkan seorang mekanik yang cantik berasal dari Malang, tengah ramai dibicarakan di media sosial.

Tidak banyak maklumat mengenai siapa gadis berparas cantik ini. Namun yang pasti gadis tersebut membuat netizen rasa kagum kerana kecantikan dan kegigihannya mencari wang halal dengan menampal tayar motosikal dan kereta.

Gambar itu pertama kali dimuat naik oleh akaun Facebook bernama Krisna Art Era Comp. Dalam gambar kelihatan perempuan muda  begitu cekap mencabut, menampal dan memasang kembali tayar motor yang bocor.

Sambil menambal tayar, gadis itu juga menjual petrol dan mengurus seorang anak kecil yang berada di kedai pinggir jalan itu.





Video: Aksi Penamat Moto Gp Paling Lawak dan Mengerikan Yang Korang Belum Pernah Saksikan.



Valentino Rossi memang memukau penonton dengan aksi dramatik yang ia lakukan terhadap saingannya dari Honda, Marc Marquez di perlumbaan MotoGP Assen Belanda .

Aksi keduanya di tiga lap terakhir perlumbaan, terutama apabila pertembungan berlaku antara keduanya di selekoh terakhir benar-benar hebat. Meskipun bertembung dan keluar litar, Rossi berjaya menghabiskan perlumbaan di tempat  pertama meskipun harus melalui di luar litar.Namun, tahukah anda, sebelum ini ada juga sebuah aksi menakjubkan di arena perlumbaan yang sama?

Beberapa jam sebelum aksi Rossi vs Marquez, pemandu Finland, Niklas Ajo, sudah memukau ribuan penonton dengan aksi dramatik dan penamat yang menakjubkan.

Pemandu di kelas Moto3 dari RBA Racing Team itu sempat mengelak dan nyaris menghentam sekatan litar di selekoh terakhir. Mujurlah ia berjaya melompat dan mengawal motosikalnya kembali ke litar, dan berjaya menghabiskan perlumbaan meskipun dengan kedua lutut berseluncur di atas litar.


Minggu, 28 Juni 2015

7 Gambar Remaja Terlajak Cantik Bak Bidadari Dari China Jadi Kegilaan Ramai...


Gadis secantik bidadari dari china. Beliau adalah Ju Jingyi, yang menjadi kegilaan ramai, gadis berusia 20 tahun anggota kumpulan idol SNH48. Ju Jingyi memulakan penampilan sulungnya pada November 2013 lalu sebagai anggota pasukan N di SNH48 yang merupakan sister group dari AKB48 di Jepun.

Beliau menduduki tempat ke-4 paling popular berdasarkan undian yang dilakukan oleh para peminat. Menurut pemerhati dunia hiburan Jepun, gadis kelahiran 18 Jun 1994 itu disebut-sebut mempunyai wajah seperti bidadari dan hanya muncul 4,000 tahun sekali. "Kita bernasib baik boleh menyaksikan kecantikan seperti itu." Dipetik dari laman Weibo.com, berikut adalah gambar Ju Jingyi, bidadari cantik dari China.





Sabtu, 27 Juni 2015

Kisah Benar Seorang Anak Minta Ayah Belikan iPhone 6 128GB Untuk Kekasih Sucinya


Assalamualaikum. ini adalah satu kisah benar yang terjadi pada rakan saya yang berkerja di Batu Pahat. Harap sebarkan, biar budak itu terasa.

Semalam, aku dapat seorang customer, seorang anak dan ayahnya datang. Ayah dia sakit kaki, macam tak berdaya nak berjalan. Aku pun berikan layanan.

Aku: Assalamualaikum pakcik, kami ada set handphone, laptop dengan barangan rumah. Ada tiga cara bayara, cash, kad kredit dan ansuran mudah.

Ayah: Kalau ansuran mudah macam mana cara dia?

Aku: Kalau ansuran mudah, sediakan penyata gaji, salinan kad pengenalan dan penyata bank. Kalau malas nak pergi bank buat penyata bank, bagi je nombor akaun, saya buatkan penyata bank. Pakcik nak apa, saya kirakan sekali bayaran bulanannya. Paling maksimum bayaran boleh sampai tiga tahun saja.

Anak: Okay bang, berapa eh sebulan untuk iPhone 6 128GB dengan Samsung Note 4?

Aku: *terus ambil kalkulator terus kira* Okay, kalau dua handphone, RM296 untuk sebulan selama 3 tahun. (Sambil tersenyum aku tengok, muka pakcik itu yang macam resah. Aku tahu pakcik tu orang susah).

Anak: Okay, ayah jadi eh? Boleh eh?

Ayah: (Hanya mampu mengangguk mengikut kehendak anak dia)

Aku: Beli handphone sampai dua, satu siapa punya? Umur adik berapa?

Anak: Yang Samsung Note 4 itu saya punya, yang iPhone 6 128GB tu saya nak hadiahkan kepada makwe saya bang. Minggu depan hari lahir dia. Umur 15 bang.

Aku: (Mengucap dalam hati, sambil geleng kepala. Ya Allah, macam ni sekali anak dia buat kat ayah dia? Ayah dia yang bayar bulan-bulan, senang-senang je anak bagi kat makwe dia). Ayah dia terus keluarkan dokumen, aku tengok penyata gaji ayah dia sebulan cuma RM950.

Aku: Okay pakcik, nanti saya proses. Dalam masa seminggu akan dapat jawapan lulus ke tak.

Ayah: Okay. baik dik. Terima kasih. (Dengan wajah yang seperti pasrah dengan kehendak anak dia)

Aku: Sama-sama pakcik. Datang lagi.

(Aku senyum dengan rasa bersalah tengok keadaan ayah dia yang kaki tempang berjalan keluar. Ya Allah macam nak menangis tengok.-sumber

Selasa, 23 Juni 2015

5 Makanan Ini Mampuh Hancurkan Lemak Perut.



Buat korang, baik wanita ataupun lelaki, mempunyai perut buncit tentu bukan pilihan. Sebab perut yang menggelembung akan merosakkan penampilan.

Namun tidak perlu bimbang, kerana dipetik dari laman Boldsky, ternyata ada lima bahan makanan di dapur, yang ternyata mampu menghancurkan lemak di perut, jika dimakan rutin. Ini penjelasannya:

Kobis

Ia ampuh meluruhkan lemak, terutama yang ada di bahagian pinggang. Kobis kaya dengan iodin dan sulfur yang bagus untuk membakar lemak yang berlebihan. Banyak ahli nutrisi menyarankan kita untuk rajin makan kobis guna menurunkan berat badan.

Lobak

Tumbuhan oren ini mempunyai karotin yang berkesan menghilangkan lemak dari tubuh. Yang rajin memakannya akan mendapat keuntungan ganda, kerana di usus karotine akan diubah tubuh menjadi vitamin A semasa proses pencernaan.

Timun

Kerana kaya zat silikon dan sulfur, timun membantu membuang lemak dengan cara melonggarkan sel-sel lemak. Timun juga bagus untuk mengurangkan tahap asid di tubuh kita.

Teh Hijau

Ingin segera langsing? Jangan lupa pengambilan dua gelas teh hijau setiap hari. Minuman ini akan merangsang metabolisme tubuh dan membantu menghancurkan lemak dan kelebihan karbohidrat.

Cili merah

Ia mengandungi capsaicin yang memberi sensasi pedas. Capsaicin ini akan memberi kesan termogenik yang hasilnya, menghangatkan tubuh dan mencairkan timbunan lemak.

5 Langkah Mudah Untuk Melakukan Clean Eating.



Clean Eating adalah gaya hidup sihat yang cukup bagus. Ia dilakukan berdasarkan pada makanan sihat dan segar. Perkara yang mudah bila anda memahami langkah-langkahnya. Berikut cara mudah clean eating dipetik dari laman TodayHealth:

Jauhi makanan olahan

Peraturan pertama dalam menjalankan clean eating, adalah dengan menjauhi makanan yang diproses. Sebab, makanan yang diproses terutamanya yang sudah dalam kemasan, mempunyai kandungan gula, garam, dan bahan pengawet yang berbahaya bagi tubuh. Untuk itu, piihlah makanan yang segar dan tidak dalam bungkusan tin.

Pilih bahan segar

Mengusug gaya hidup dengan clean eating tentunya harus melibatkan bahan makanan yang bersih dan segar. Jadi, pastikan anda mengambil buah san sayur bermusim, yang terjamin kesegaran dan khasiatnya. Mengambil buah imbuhan atau buah import, mempunyai risiko yang cukup berbahaya bagi kesihatan.

Masak sendiri

Ingin gaya hidup clean eating berjaya? Cuba mengolah makanan sendiri. Memasak dan menyiapkan sendiri makanan harian, tentunya akan makin mengoptimumkan usaha anda. Dengan masak sendiri, anda boleh mengukur kuantiti makanan yang akan dimakan. Selain itu, anda juga boleh lebih hemat pastinya.

Jauhi rokok dan alkohol

Kedua hal ini, adalah perkara yang pantang digunakan dalam gaya hidup clean eating. Kerana tentunya kedua hal ini tidak mewakili kata clean, kerana kandungan zat berbahaya yang dimilikinya. Jika anda ingin berjaya menjalankan pola clean eating, pastikanlah untuk tidak menyentuh kedua-dua perkara ini.

Unik, Inilah Penceraian Paling Termahal di Dunia.



Isteri kepada seorang bilionair Rusia akan membuat tuntutan separuh daripada £10 bilion (RM58.3 bilion) kekayaan suaminya sekali gus bakal mencatat perceraian termahal di dunia, lapor MailOnline.

Kes tuntutan Natalia Potanina terhadap Vladimir Potanin yang dikurniakan tiga orang cahaya mata hasil perkongsian hidup selama 30 tahun akan dibicarakan di mahkamah Moscow bermula 1 Julai ini.

Vladimir, 54, yang merupakan pemilik syarikat perlombongan dan pelaburan melahirkan hasrat untuk menceraikan Natalia kerana dia mempunyai hubungan dengan seorang wanita lain dan turut mempunyai dua anak.

“Dia memberitahu hasrat untuk bercerai pada satu majlis makan malam bersama anak-anak kami. Saya tidak menjangka perkara ini berlaku, malah tidak sanggup untuk memikirkannya,” luah Natalia.

Sebelum ini, Vladimir menawarkan kepada Natalia wang £32 juta (RM186 juta) berserta elaun tetapi ditolak dan menuntut separuh daripada kekayaannya.

Tawaran itu termasuk elaun bulanan £250,000 (RM1.45 juta) serta rumah di Moscow, London dan New York.

Bagaimanapun, Natalia menuntut 15 peratus saham di syarikat milik Vladimir iaitu Norilsk Nickel selain pegangan di syarikat Interros International.

Natalia mendakwa mereka sudah tidak tinggal bersama sejak beberapa tahun kebelakangan ini. –
kosmo.com

Sadis: Lelaki Tua Ini 2 Bulan Mengembara Mencari Isteri.


Seorang lelaki tua menjadi rakyat China terbaru yang mengembara atas nama cinta.

Menurut laporan NetEase News, lelaki tua itu mula melancarkan gerakan mencari isterinya yang dikatakan berdepan dengan masalah mental selepas dia dirompak dan hilang pada awal April lalu.

Lelaki itu serta-merta mengumpul barangan miliknya ke dalam beca dan menariknya sepanjang dua bulan lalu, bergelandangan di beberapa bandar China dengan harapan untuk menemui semula isterinya.




Selain mengumpul dan menjual barangan yang boleh dikitar semula, lelaki itu juga bergantung kepada derma, khususnya makanan dan air daripada penduduk tempatan di bandar yang dilaluinya.

Lelaki itu yang namanya tidak disiarkan, turut membawa bersama-sama dua anjing sebagai teman mengembara.Bagaimanapun, setakat ini, usahanya belum berjaya. -hmetro.com.

Senin, 22 Juni 2015

Pertandingan Lumba Perahu Yang Diperbuat Dari Tin Arak.

 Darwin Beer Can Regatta adalah sebuah pertandingan yang telah diadakan setiap tahun sejak 1974 di Darwin, Northern Territory, Australia di pantai Mindil. Peserta membuat perahu menggunakan tin bir kosong, tin soda, botol minuman ringan dan karton susu. Kapal tidak diuji untuk kelayakan, yang penting boleh terapung di air, dan orang-orang yang berpakaian bebas adalah sebahagian daripada hiburan hari itu.

 Acara-acara besar lain diadakan bersamaan dengan pertandingan  Regatta, termasuk konsert, pertandingan melempar flip-flop, dan "Henley-on-Mindil" pertandingan (bernama setelah Regatta Henley-on-Todd), dimana peserta menjalankan "perahu" mereka seperti keretanya Flintstones.









Lukisan Ini Berubah Jika Dilihat Perbagai Sudut.

Berikut adalah ilusi optik yang benar-benar rapi dilakukan melalui sebuah lukisan. Ilusi optik ini boleh didapati di Gallery di Ice di Windsor, UK dilukis oleh Brian Weavers.

Wujud lukisan yang sebenarnya mulai terungkap setelah anda melihat benar-benar dari perbagal sudut yang berbeza.Jom saksikan video berikut ini:

 

Video:Cara Memakai Seluar Tanpa Menggunakan Bantuan Tangan.


Jika anda mempunyai banyak masa lapang dan tidak tahu n melakukakn apa aktiviti, anda mungkin boleh cuba helah ini. Lelaki dalam video ini menunjukkan bagaimana cara memakai seluar tanpa menggunakan tangan.

Mungkin tidak semua jenis seluar boleh menggunakan cara ini. Dalam video, lelaki itu menunjukkan cara memakai seluar tanpa resleting hanya dengan gerakkan kaki saja.


Jom saksikan video berikut ini:
 

Minggu, 21 Juni 2015

Pasti Anda Terkejut Bila Air Panas Dituang Atas Kereta BMW Ini.



Sebagai sebahagian daripada projek 'XCLUSIVECARS', artis grafiti Jerman, Rene Turrek telah mengubah BMW menjadi sebuah karya seni yang mengagumkan dengan cat transformasi.

Selepas mengecat BMW dengan gambar Hulk, ia kemudian menutupinya dengan cat khas yang akan hilang sementara ketika air panas dituangkan di atasnya.


Perhatikan bagaimana karya seni yang terungkap dalam video di atas. Adakah anda ingin memiliki kereta dengan cat seperti itu?



Lucu, Gambar Lawak Giler -825


Salam semua pembaca blog gaban comel kali ini admin nak kongsi gambar-gambar yang pelik, aneh dan lucu untuk kita hilangkan tekanan setelah sehari suntuk kita menjalani kehidupan kita .Gambar-gambar ini dikutip di internet, untuk paparan di blog gaban comel ini untuk kita segarkan semula minda kita . Selamat menyaksikan dan selamat berhibur.





Blog Archive