Kamis, 30 Mei 2013

Hospital Lama Changi

 

Perhatian: Ini adalah perkongsian secara santai sahaja dan tidak berniat untuk menyinggung mana-mana pihak atau menjatuhkan imej sesebuah tempat yang dijadikan bahan penceritaan. Read by your own risk.



Tahukah korang kalau aku cakap yang bandaraya di Singapura merupakan kawasan yang paling berhantu di Asia mengalahkan Jepun? Haa...tak sangka woo, Jepun yang selalu buat filem hantu, komik seram, kaya dengan urban legend bagai semua tu pun boleh kalah.

Yang bestnyer, tak jauh jer dari Malaysia, bawah kite je ahaks! Dan salah satu tempat di Singapura yang dikatakan paling keras adalah Changi. Apa yang menyebabkan Changi feymes gile dengan cerita-cerita seram dan menjadi sarang kegiatan supernatural adalah satu ketika dulu di zaman pendudukan Jepun, banyak kawasan di Changi merupakan tempat peyeksaan dan pembunuhan ramai bangsa Tionghua dan tahanan perang oleh tentera Jepun. So kiranya banyak roh tak aman yang bergentayangan di situ lah.

Dan salah satu tempat yang paling ditakuti dan sering kedengaran cerita-cerita seram di situ adalah Hospital lama Changi. Sebut saja nama hospital tu kat orang Singapura especially yang duduk kat Changi memang dah masak sangatlah dengan keseraman hospital tersebut.




Mengikut sejarah hospital tersebut asalnya merupakan markas ketenteraan tentera British yang diambil alih oleh tentera Jepun selepas British kalah perang. Dan disitulah dijadikan tempat penjara, pembantaian dan pembunuhan masyarakat Tionghua dan tawanan perang lainnya.


Jumlah yang mati cukup banyak dan ramai saksi yang menjumpai hantu di situ dalam keadaan tidak berkepala, cedera parah sesuai dengan jenis penyeksaan yang diterima ketika hidup malah cik Pon pun ada.

Selepas Jepun kalah perang, markas tersebut ditukar kepada hospital. Tetapi kemungkinan keadaan hospital yang mempunyai banyak gangguan mistik atau sebab lain maka lokasi ditukarkan ke tempat lain pada tahun 1994. Dan semenjak hari itu, hospital ini terus dibiarkan sepi dan menjadi sarang kehidupan makhluk paranormal.

Ada berbagai cerita yang didengari di kalangan mereka yang gemar meneroka hospital tersebut hanya untuk mencari bukti ataupun sebagai aktiviti santai. Tetapi pernah juga terjadinya kes orang hilang selepas memasuki hospital itu.

Dan disebabkan inilah sebuah filem realiti tentang Hospital lama Changi diterbitkan untuk menunjukkan keadaan sebenar yang terdapat di dalam bangunan hospital. Dan juga menyelitkan beberapa footage sebenar yang berjaya dirakam oleh pembikin filem ini yang terdiri dikalangan beberapa anak muda Singapura yang berminat dengan dunia paranormal.




Okay ! sebelum aku nak mengakhiri entri ni, aku nak selitkan kisah seram mengenai seorang pak guard yang pernah bekerja dekat hospital lama tu. Ceritanye macam ni...
Ada seorang pak guard ni...dia dah lama kerja kat hospital lama Changi. Tapi sekarang tak tahulah...kat mana dia sekarang, hidup lagi ke tak.

Ayah aku pun pernah kerja kat hospital tu...sebelum kena tutup. Aku ingat lagi, ada sorang pak guard tua selalu lepak kat situ. Ayah aku kenal pak guard tu dan dieorang berdua selalu borak-borak kosong.



Satu hari tu, beberapa bulan sebelum hospital kena pindah ...ayah aku dengan dia tengah bercakap-cakap time tu. Aku pun ada sama. Aku ingat lagi apa yang dieorang perbualkan "Sedihlah...hospital ni nak kena tutup...nanti kat mana aku nak carik makan? Lagipun aku dah lama kerja kat sini, aku dah biasa dengan tempat ni." kata pak guard tu dengan nada sedih.
Baru-baru ni, aku dengan member 16 orang ada pernah try masuk hospital tu, saje nak rase feel tengok hantu tu macam mana.

Mula-mula masuk kat tingkat satu dengan dua takde papa...Kiteorang 16 orang tapi lampu suluh ada 2 je, parai-parai...tapi bila masuk tingkat 3 jer!

Lampu suluh kiteorang tetiba je buat hal! Yang satu tu padam terus dan yang satu lagi tu bateri jadi weak. Apalagi yang pompuan startlah jadi takut, mula gelisah semacam. Mata meliar pandang kiri, kanan, belakang, depan atas kot-kot ada benda melintas.

Then nak tau apa jadi?

Tetiba je ada pak guard datang dari arah tangga tak jauh dari kiteorang. Dari susuk tubuh die macam kenal tapi muka die tak nampak lah coz gelap sangat.

Pak guard tu langsung tak bawak lampu suluh dan suruh kiteorang turun ikut direction yang die bagi. Baik sungguh pak guard tu...

Bile kiteorang turun, aku dengan member sama lelaki pelik coz yang perempuan terus lari lintang-pukang sambil menjerit. Kite orang apa lagi, lari samalah!

Bila dah selamat keluar dari situ, kiteorang tanyala kat budak perempuan kenape dieorang terus lari pecut seribu.

Dieorang cakap...bila dieorang sampai je kat ground floor, dieorang nampak yang kaki pak guard tu takde tapi hanya seluar die je bersambung dengan kasut. Entah macam mana dieorang tengok pun aku tahu.

Aku dengan curiosity aku yang memuncak-muncak malam tu, balik je terus tanya ayah aku kot-kott dia ingat lagi pak guard tu.

Nak tahu apa ayah aku jawab "Oooo...orang tua tu...dia dah meninggal."

Aku terkejut sangat dan meremang bulu tengkuk sekali. Betul ke ape yang aku tengok tadi?

Aku betul-betul terkejut dan sampai sekarang aku tertanya-tanya, betulkah dia adalah orang yang sama yang menyelamatkan kami dari terus sesat dalam hospital tu.

Tapi ada jugak aku dengar dari orang lain, yang mereka pernah terserempak dengan lembaga seperti seorang lelaki tua berpakaian seragam sekuriti berjalan-jalan dalam bangunan hospital tu..
 
 
 
Sumber:   Misterihouse

0 komentar:

Poskan Komentar

Blog Archive