Sabtu, 01 Desember 2012

Save Our Seafood Project. Fakta Yang Perlu Kita Ambil Tahu!

As Salam semua

Penglibatan aku dalam UM Cares memang dikategorikan agak baru. Tapi pengalaman dan pendidikan aku dapat melalui UM Cares sangat-sangat bermanfaat. Buat mereka yang masih tak tahu lagi, UM Cares adalah sebuah sekretariat alam sekitar Universiti Malaya yang based pada kerja-kerja kesukarelawanan. Fokus kami adalah tertumpu pada isu-isu alam sekitar. Banyak projek dah aku join dengan UM Cares ni, antaranya KLEFF 2012, Green Wardrobe, SLIM Symposium, Youth Environmental Expo dan banyak lagi. Memang seronok! 

Ok, kita hold dulu pasal volunteer work tu. Sebab untuk entry kali ni, aku nak ketengahkan satu isu mother-earth yang sangat penting. Mungkin tak ramai tahu, tapi as belia we should aware! That is the first step before we think how to solve the problem and take action. 

gambar dari : Innaniestagram @ http://instagram.com/innanieariff

Korang suka makan seafood tak? Sapa yang tak suka. Aku sendiri suka. Sedap kan. Manis dan lazat. Tapi, korang percaya tak kalau aku cakap dalam masa beberapa puluh tahun lagi, kita tak dapat lagi merasa nikmatnya seafood tu lagi. Kenapa? Sebab bekalan seafood kat laut bakal habis. Tak percaya???

"Eh, laut kan luas... tak kan ikan boleh habis?" 

Not to explain more. Try to read this.



Aku dapat guide book ni masa satu exhibition dua minggu lepas. Masa mula baca tu, aku sendiri terkejut dan tak sangka yang kita bakal menghadapi masalah ni. Macam korang jugaklah, eh laut tu besar kan. Tak kan habis ikan. Tapi itulah hakikatnya. 

Kau rasa kenapa masalah ni timbul? Personally, aku tak tahu. Sebab aku bukan dari keluarga nelayan, mahupun mereka yang terlibat dalam industri perikanan ni. But, sekali lagi as belia kita kena concern dan aware. Semuanya sebab ketidak lestarian penangkapan ikan. Kerja sapa? Manusia jugak. 


Melalui buku panduan ni, ada 3 kategori yang disenaraikan. Korang boleh baca penjelasan setiap group sebagaimana dalam gambar atas tu.

gambar dari : Innaniestagram @ http://instagram.com/innanieariff


gambar dari : Innaniestagram @ http://instagram.com/innanieariff

Menangis jugak lah bila aku tengok beberapa seafood kegemaran aku macam pari, kerisi, kerapu berada di group merah. Tapi nak buat macam mana. Kita yang salah. Jadi kitalah kena tanggung akibatnya. Kita lah yang kena bekorban. Kalau tak, generasi akan datang tak akan kenal lagi spesies ni semua. Sebab tu lah pentingnya Sustainability. Iaitu pembangunan atau penggunaan sumber semulajadi secara bijak dan berhemah. Jangan ikut nafsu dan materialistik semata-mata. 



Untuk maklumat lanjut, download guide book dan support project ni. Sila KLIK SINI dan SINI JUGA ;)



p/s: Kita tidak mewarisi alam sekitar dari nenek moyang kita, tapi meminjamnya dari anak cucu kita!



0 komentar:

Poskan Komentar