Senin, 29 Oktober 2012

Kekuatan

As Salam semua

Manusia itu akan lemah jika hidupnya kosong tanpa ujian. Manusia tak akan tahu batas kesabaran dan erti sebenar redha jika semua yang diinginkan diperoleh dengan mudah. Semua benda yang diimpikan tidak akan dan tidak pernah semudah ABC mahupun Alif Ba Ta untuk diperoleh. Cakap memang senang. Dapat memang susah. 

Dalam menempuh perjalanan mendapatkan segala seribu macam impian tu, tak kanlah jalan yang diberi lurus semata-mata. Tak thrill langsung lah kalau gitu. Mesti ada selekoh, lubang sana sini dan kadang-kadang tergelincir ke gaung. 


Tapi bersabarlah dan ingatlah... kita tak pernah sendiri. Kita punya sesuatu yang mampu menjadikan kita insan yang cekal dan sungguh luar biasa kentalnya. Sesuatu yang kau tak pernah tahu dia wujud dalam diri kau, tapi bila diperlukan ia muncul dan semua orang memandang kau dengan satu pandangan hormat dan bangga. 

Aku pernah mengalami zaman kejatuhan. Zaman yang ketika itu aku rasa takde lagi ruang, peluang mahupun sekelumit belas kasihan daripada manusia sekeliling. Ketika itu aku rasa, kaki ni tak tahu nak melangkah arah mana. Kanan duri, kiri duri lah kiranya. Aku rasa akulah insang paling hina dina, paling tak guna dan paling takde harapan. Sungguh, keji rasanya ketika tu. 

Ketika tu kau baru rasa bertapa kerdil dan sekelumitnya diri kau jika dibanding Dia yang Esa. Disaat semua yang diberikan ditarik balik, segala pinjaman dan kesenangan disempitkan. Dan waktu  itu, penyerahan sepenuh jiwa raga kau pada-Nya itulah yang termampu kau lakukan dan dia akan hulurkan segenap pertolongan dan kasih sayang yang tak ada taranya. Keajaiban berlaku dan semua kerana Rahmat Allah. Sungguh, aku pernah rasa momen itu. Syahdu. Tak terkata! Kau akan rasa ia datang tiba-tiba. 

Buat insan-insan yang aku sayangi, yang sedang buntu mengatur jalan hidup... korang masih tak keseorangan. Setiap kekusutan itu dijanjikan kelapangan dalamnya. Setiap masalah itu diberikan penyelesaian didalamnya. Dan setiap dari kita punya kekuatan dalaman yang luar biasa. Carilah. Ianya ada.  Untuk aku, kekuatan aku adalah keluarga. Malah aku jua percaya.... 


"Appreciate every single things in your life and then the appreciation will be back to you and brings happiness!" 


p/s: Khas buat seseorang yang aku sayang, S. 


0 komentar:

Poskan Komentar