Rabu, 22 Februari 2012

Janji Ye Jangan Bagitau Orang Lain!

As Salam semua

Ini kisah ragam manusia. Manusia kan macam udang. Banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam. Aku pasti, korang mesti tau ragam ni...



Beberapa jam kemudian....



See. Kau nampak tak macam mana mudahnya orang boleh bukak rahsia orang lain. Berjanji bagai katanya, tapi janji taik kucing. Kes macam ni lah yang boleh menyebabkan maruah orang tergadai, hubungan orang berantakan, gossip boleh tersebar dan khabar angin bertebaran. Tak elok bawak mulut ni. Dari sorang kepada sorang, dari sorang kepada sorang yang lain.

Semuanya bermula dengan "Kau janji ye, jangan bagitau orang lain. Aku bagitau kau sorang je ni!". Tapi last-last... berapa ramai yang tahu cerita tu? Seseorang bagitau kita sesuatu perkara atas sebab kepercayaan yang tinggi  jadi janganlah kita hampakan dan khianati kepercayaan orang tu. Lagi pulak, bawak mulut ni sangat-sangat tak elok. Boleh punah dan hancur masyarakat kalau ada orang macam ni. Jadi, sama-sama muhasabah diri kita semua ye. Sebagai renungan, ni ada sepotong hadis...


“Tanda-tanda munafik ada tiga; apabila berbicara dusta, apabila berjanji mengingkari, dan apabila dipercaya khianat.” (HR. Muslim, Kitabul Iman, Bab Khishalul Munafiq no. 107 dari jalan Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)






p/s: Ingatan buat aku jugak...



0 komentar:

Posting Komentar

Blog Archive